Zasady XI edycji Budżetu Obywatelskiego
Kategoria: Budżet Obywatelski
Zapraszamy do czynnego udziału w dyskusji. Państwa opinia i uwagi mogą mieć znaczący wpływ na kształt konsultacji organizowanych w naszym mieście.
UM Sosnowiec, 15/04/2024 13:32:08
1. Radni nie powinni zgłaszać projektów w ramach budżetu obywatelskiego, jak to miało miejsce w latach poprzednich. Budżet obywatelski powinien z założenia aktywizować lokalną społeczność, a zgłaszanie projektów przez radnych zniechęca do aktywności. Wyniki z ostatnich lat pokazują, ze znaczna część projektów zgłaszanych przez radnych kończy się ich wyborem, co nie dziwi biorąc pod uwagę choćby większe zasięgi tych osób w mediach społecznościowych. Nie jest to jednak w mojej ocenie uczciwa konkurencja, radni maja dużo więcej narzędzi realizacji projektów zgłaszanych do BO niż zwykli mieszkańcy.
2. Na etapie weryfikacji zgłoszonych projektów dobrze byłoby odbyć spotkania z osobami, które je zgłaszają, celem omówienia możliwości ich realizacji. Obecnie zgłaszający nie maja informacji o tym kiedy projekt jest wstępnie oceniany.
3. Głosy na projekty z poszczególnych obszarów powinny móc oddawać tylko osoby je zamieszkujące, a nie mieszkające w innych częściach miasta
2. Na etapie weryfikacji zgłoszonych projektów dobrze byłoby odbyć spotkania z osobami, które je zgłaszają, celem omówienia możliwości ich realizacji. Obecnie zgłaszający nie maja informacji o tym kiedy projekt jest wstępnie oceniany.
3. Głosy na projekty z poszczególnych obszarów powinny móc oddawać tylko osoby je zamieszkujące, a nie mieszkające w innych częściach miasta
Pawel Piotrowski, 15/04/2024 22:35:01
1. BO powinien być na utworzenie nowych miejsc, rozbudowę, unowocześnienie itp. a nie na remonty. Mieszkańcy nie powinni być stawiani przed wyborem remont jednej drogi/parkingu kontra remont drugiej. To powinno być zapisane w realizacji zadań miasta a nie BO.
2. Zmniejszenie stref rodzi obawę przed wygraną tylko i wyłącznie w jednym rejonie, bądź któryś z rejonów zostanie pominięty. W efekcie może dojść do sytuacji, gdzie dany rejon nie wygra żadnego projektu przez co w konsekwencji spadanie frekwencja, która i tak nie jest duża
2. Zmniejszenie stref rodzi obawę przed wygraną tylko i wyłącznie w jednym rejonie, bądź któryś z rejonów zostanie pominięty. W efekcie może dojść do sytuacji, gdzie dany rejon nie wygra żadnego projektu przez co w konsekwencji spadanie frekwencja, która i tak nie jest duża
Magdalena Grobarczyk, 16/04/2024 13:53:49
Witam. Czy można wreszcie odejść od nielogicznego a niestety wspólnego budżetu dla obu Środul? Czyli Górnej i Dolnej- nie ma opcji aby zrealizowane ze wspólnego budżetu projektu zadowoliły mieszkańców obu tych części dzielnicy a i liczba mieszkańców jest niewspółmiernie różna.
Magdalena Tajchman, 17/04/2024 18:57:55
W jakim celu ogłasza się konsultacje i sugeruje się mieszkańcom tematy typu:podział rejonów skoro one zostały już narzucone, nie mówię że źle się stało że taki nowy podział nastąpił, ale po co mydlic ludziom oczy w tej kwestii.
Paweł Parzniewski , 18/04/2024 01:06:02
Poruszany już temat o wstrzymaniu się Radnych jak i ostatnio miało miejsce Pana Posła który rok po roku za 2mln zł z BO spełnił obietnicę wyborczą Pana Chęcińskiego dotyczącą rewitalizacji Balatonu(bezapelacyjnie projekt potrzebny, ale czy że środków BO Panie Prezydencie).
Rada miasta ma do dyspozycji cały budżet miasta i właśnie z tych ogólnych środków niech za biegają o realizację na podstawie interpelacji.
Rada miasta ma do dyspozycji cały budżet miasta i właśnie z tych ogólnych środków niech za biegają o realizację na podstawie interpelacji.
Paweł Parzniewski , 18/04/2024 01:13:01
Przyspieszenie realizacji zwycięskich projektów, aby przed kolejnym głosowaniem BO mieszkańcy widzieli że zwycięskiej projekty zostały zrealizowane. Sytuacja ta będzie miała wpływ na frekwencję bo mieszkańcy zobaczą że ich głos ma moc sprawczą i z chęcią znów wezmą udział w głosowaniu.
Paweł Parzniewski , 18/04/2024 01:15:55
Solidna weryfikacja oddawanych głosów, zwłasza przy projektach współfinansowanych z SM.
Paweł Parzniewski , 18/04/2024 01:19:30
Zwiększenie liczby oddanych głosów przypisanych do 1 nr. tel.
Wiele starszych osób obawia się podawania swojego numeru tel. argumentujac to możliwością poniesienia kosztów związanych z sms-em zawierający kod.
Wiele starszych osób obawia się podawania swojego numeru tel. argumentujac to możliwością poniesienia kosztów związanych z sms-em zawierający kod.
Paweł Parzniewski , 18/04/2024 01:24:01
Podanie do informacji zaktualizowanej wyceny kosztów np.
-koszt ławki
-m2 nawierzchni asfaltowej
-m2 nawierzchni boiska sportowego
-cena lampy oswietleniowej
itp.
To pozwoli autorom projektów na lepsze ich przygotowanie pod kontem wartości projektu i możliwości jego wykonania jak również zapobieganie zmianom wartości projektów po ich złożeniu co niejednokrotnie miało miejsce.
-koszt ławki
-m2 nawierzchni asfaltowej
-m2 nawierzchni boiska sportowego
-cena lampy oswietleniowej
itp.
To pozwoli autorom projektów na lepsze ich przygotowanie pod kontem wartości projektu i możliwości jego wykonania jak również zapobieganie zmianom wartości projektów po ich złożeniu co niejednokrotnie miało miejsce.
Paweł Parzniewski , 18/04/2024 01:36:03
Co ze szkołami i przedszkolami? Takie propozycje nie mają szans w strefie ogólnomiejskiej, gdzie wygrywającym pomysłem jest rewitalizacja Balatonu sygnowana przez posła z naszego miasta. Wiem, że na Balatonie zyska więcej mieszkańców niż na jakiejś tam szkole ale to wypacza sens dodawania takich placówek do głosowania.
Mateusz Beczek, 18/04/2024 20:40:05
Zwiększenie wartości budżetu strefy ogólnomiejskiej. Wygrywający, drogi projekt zabiera możliwość realizacji innych, tańszych projektów. Przykład z tamtego roku: trzecia w kolejności szkoła za tylko 100 tys. nie miała możliwości uzyskania funduszy.
Mateusz Beczek, 18/04/2024 20:46:58
Czy istnieje możliwość rezygnacji z punktu: 5.9. w rozdziale III, mówiącym o tym, że projekt może dotyczyć realizacji w jednej lokalizacji? A może inaczej go sformułować?
Jeśli dobrze go interpretuję, nie ma obecnie możliwości złożenia projektów typu: "50 ławek w dzielnicy", "Nasadzenia 100 drzew na naszej ulicy" albo "100 koszy na śmieci na Starym Sosnowcu" itp.
Projekty tego typu mają się doskonale np. w budżecie obywatelskim w Warszawie, a mieszkańcy chętnie na nie głosują. Odpowiadają one na realne potrzeby także w naszym mieście. Taka możliwość pozwoliłaby rozszerzyć zasięg oddziaływania projektów (w sensie społecznym oraz terytorialnym) i zaangażować więcej mieszkańców podczas głosowania. Wydaje się to zasadne także w kontekście poszerzenia rejonów głosowań (integracja mieszkańców różnych dzielnic wokół inicjatywy, która w każdej przynosi korzyści). Jedynym wyzwaniem jakie widzę, byłaby konieczność znalezienia nowej formy oznaczenia, że drzewo/ławka/kosz to efekt Budżetu Obywatelskiego. Ale myślę, że i na to znalazłoby się rozwiązanie.
Dobrze byłoby pomyśleć o dodatkowej punktacji przyznawanej projektom proklimatycznym (zieleń, rowery itp). A najlepiej stworzeniu tzw. zielonego Budżetu Obywatelskiego. Ale to już pewnie w kolejnych edycjach.
Jeśli dobrze go interpretuję, nie ma obecnie możliwości złożenia projektów typu: "50 ławek w dzielnicy", "Nasadzenia 100 drzew na naszej ulicy" albo "100 koszy na śmieci na Starym Sosnowcu" itp.
Projekty tego typu mają się doskonale np. w budżecie obywatelskim w Warszawie, a mieszkańcy chętnie na nie głosują. Odpowiadają one na realne potrzeby także w naszym mieście. Taka możliwość pozwoliłaby rozszerzyć zasięg oddziaływania projektów (w sensie społecznym oraz terytorialnym) i zaangażować więcej mieszkańców podczas głosowania. Wydaje się to zasadne także w kontekście poszerzenia rejonów głosowań (integracja mieszkańców różnych dzielnic wokół inicjatywy, która w każdej przynosi korzyści). Jedynym wyzwaniem jakie widzę, byłaby konieczność znalezienia nowej formy oznaczenia, że drzewo/ławka/kosz to efekt Budżetu Obywatelskiego. Ale myślę, że i na to znalazłoby się rozwiązanie.
Dobrze byłoby pomyśleć o dodatkowej punktacji przyznawanej projektom proklimatycznym (zieleń, rowery itp). A najlepiej stworzeniu tzw. zielonego Budżetu Obywatelskiego. Ale to już pewnie w kolejnych edycjach.
Agnieszka Stefaniak-Zubko, 21/04/2024 21:35:42
Projekty jednego autora w różnych dzielnicach stają się w momencie połączenia konkurencyjne
Magdalena Grobarczyk, 22/04/2024 15:24:28
Zgłaszający projekt powinien zostać poinformowany o tym czy jego wniosek został oceniony pozytywnie oraz czy zostały wprowadzone jakieś zmiany w jego wniosku (np zmiany kosztorysowe).
Magdalena Grobarczyk, 22/04/2024 15:31:39
Tak jak w poprzednich latach, głosowanie odbywa się tylko drogą elektroniczną. Wiele osób starszych nie korzysta z komputera lub internetu, a chcą wziąć udział w głosowaniu. Nie każdy może skorzystać z pomocy najbliższych, a możliwość głosowania w filiach bibliotek rozwiązuje ten problem częściowo. Po pierwsze, niewielu mieszkańców wiedziało o takiej możliwości, a po drugie osoby mające problemy ze swobodnym poruszaniem się nie zawsze mogą udać się do biblioteki. Pojawia się również niechęć wobec podawania swoich danych przez telefon w obawie przed oszustwem. Czy będzie przewidziana również inna forma oddania głosu?
Magdalena Bielecka-Grześkowiak, 22/04/2024 19:20:24
W nawiązaniu do petycji z dnia 18.03.2024r., na którą do tej pory nie uzyskałam odpowiedzi, ponawiam apel o utworzenie osobnego Zielonego Budżetu dla Miasta Sosnowiec. Poniżej treść złożonej petycji:
Niniejszym na podstawie art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z dnia 5 września 2014 r., poz. 1195) składam petycję w sprawie utworzenie dla naszego miasta Zielonego Budżetu miasta Sosnowiec.
Popularność Budżetu Obywatelskiego pokazuje, że mieszkańcy naszego miasta pragną aktywnie uczestniczyć w procesie kształtowania i rozwoju Sosnowca. Stojąc w obliczu zmian klimatycznych oraz wyzwań eksurbanizacji musimy aktywnie przeciwdziałać tym zjawiskom. Wielu mieszkańców aktywnie podkreśla, że nasze osiedla wymagają interwencji i większej ilości terenów zielonych. Mieszkańcy poszczególnych osiedli najlepiej wiedzą, gdzie potrzebna jest ingerencja i zmiany w ich otoczeniu. Stworzenie osobnego Zielonego Budżetu jest ważne dla podkreślenia istotności kwestii środowiskowych i ekologicznych w naszym mieście. Te kwestie nie powinny rywalizować np. remontem dróg czy chodników w Budżecie Obywatelskim.
Zielony Budżet stanowi nie tylko inwestycję w naszą przyszłość, ale również krok w kierunku bardziej zrównoważonego rozwoju. Poprzez alokację środków na projekty związane z ochroną środowiska, zazielenieniem przestrzeni miejskich oraz promocją ekologicznych rozwiązań, możemy skutecznie przyczynić się do poprawy jakości życia mieszkańców oraz ochrony naszego dziedzictwa naturalnego.
Zielony Budżet miasta Sosnowiec jako forma konsultacji społecznych służyć będzie zdiagnozowaniu potrzeb mieszkańców w zakresie szeroko pojętej ekologii i ochrony środowiska, a następnie realizację zadań publicznych. W ramach Zielonego Budżetu, podobnie jak w przypadku Budżetu Obywatelskiego, mieszkańcy będą mieli do wykorzystania określoną pulę środków. Kwota zostałaby rozdzielona pomiędzy poszczególne dzielnice, a część środków mogłaby być wydzielona na budżet ogólnomiejski.
Proponowane środki mogłyby zostać przeznaczone na szereg inicjatyw, takich jak na przykład:
Inwestycje w nowe parki, ogrody społeczne, ale również sadzenie drzew wzdłuż ulic, czy zakładanie małych ogródków miejskich, szkolnych i przedszkolnych.
Systemową rewitalizację zieleni skwerów i parków. Prowadzenie nasadzeń drzew i krzewów. Tworzenie systemowej opieki dla starych drzew oraz tworzenie łąk kwietnych.
Organizację warsztatów, wykładów oraz kampanii informacyjnych dotyczących ochrony środowiska i zrównoważonego stylu życia.
Programy dotyczące zwierząt obejmujące edukację o właściwej opiece czy odżywianiu; sterylizację; akcje informacyjne.
Zakładanie ogrodów deszczowych oraz małej retencji na terenach skwerów i parków miejskich.
Ponadto, zielony budżet może przyczynić się do zwiększenia zaangażowania społecznego oraz wzmacniania poczucia wspólnoty. Poprzez partycypacyjny proces decyzyjny, mieszkańcy miasta mogliby aktywnie uczestniczyć w wyborze projektów, które najbardziej odpowiadają ich potrzebom i oczekiwaniom.
Wierzę, że stworzenie Zielonego Budżetu dla Sosnowca byłoby krokiem w stronę bardziej zrównoważonej i przyjaznej dla mieszkańców przyszłości. Dlatego też apeluję o zaplanowanie tej propozycji oraz podjęcie działań mających na celu jej realizację.
Apeluję o to, by co roku organizować Zielony Budżet na kształt Budżetu Obywatelskiego i przeznaczyć na niego co najmniej 2 000 000 zł rocznie.
Niniejszym na podstawie art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z dnia 5 września 2014 r., poz. 1195) składam petycję w sprawie utworzenie dla naszego miasta Zielonego Budżetu miasta Sosnowiec.
Popularność Budżetu Obywatelskiego pokazuje, że mieszkańcy naszego miasta pragną aktywnie uczestniczyć w procesie kształtowania i rozwoju Sosnowca. Stojąc w obliczu zmian klimatycznych oraz wyzwań eksurbanizacji musimy aktywnie przeciwdziałać tym zjawiskom. Wielu mieszkańców aktywnie podkreśla, że nasze osiedla wymagają interwencji i większej ilości terenów zielonych. Mieszkańcy poszczególnych osiedli najlepiej wiedzą, gdzie potrzebna jest ingerencja i zmiany w ich otoczeniu. Stworzenie osobnego Zielonego Budżetu jest ważne dla podkreślenia istotności kwestii środowiskowych i ekologicznych w naszym mieście. Te kwestie nie powinny rywalizować np. remontem dróg czy chodników w Budżecie Obywatelskim.
Zielony Budżet stanowi nie tylko inwestycję w naszą przyszłość, ale również krok w kierunku bardziej zrównoważonego rozwoju. Poprzez alokację środków na projekty związane z ochroną środowiska, zazielenieniem przestrzeni miejskich oraz promocją ekologicznych rozwiązań, możemy skutecznie przyczynić się do poprawy jakości życia mieszkańców oraz ochrony naszego dziedzictwa naturalnego.
Zielony Budżet miasta Sosnowiec jako forma konsultacji społecznych służyć będzie zdiagnozowaniu potrzeb mieszkańców w zakresie szeroko pojętej ekologii i ochrony środowiska, a następnie realizację zadań publicznych. W ramach Zielonego Budżetu, podobnie jak w przypadku Budżetu Obywatelskiego, mieszkańcy będą mieli do wykorzystania określoną pulę środków. Kwota zostałaby rozdzielona pomiędzy poszczególne dzielnice, a część środków mogłaby być wydzielona na budżet ogólnomiejski.
Proponowane środki mogłyby zostać przeznaczone na szereg inicjatyw, takich jak na przykład:
Inwestycje w nowe parki, ogrody społeczne, ale również sadzenie drzew wzdłuż ulic, czy zakładanie małych ogródków miejskich, szkolnych i przedszkolnych.
Systemową rewitalizację zieleni skwerów i parków. Prowadzenie nasadzeń drzew i krzewów. Tworzenie systemowej opieki dla starych drzew oraz tworzenie łąk kwietnych.
Organizację warsztatów, wykładów oraz kampanii informacyjnych dotyczących ochrony środowiska i zrównoważonego stylu życia.
Programy dotyczące zwierząt obejmujące edukację o właściwej opiece czy odżywianiu; sterylizację; akcje informacyjne.
Zakładanie ogrodów deszczowych oraz małej retencji na terenach skwerów i parków miejskich.
Ponadto, zielony budżet może przyczynić się do zwiększenia zaangażowania społecznego oraz wzmacniania poczucia wspólnoty. Poprzez partycypacyjny proces decyzyjny, mieszkańcy miasta mogliby aktywnie uczestniczyć w wyborze projektów, które najbardziej odpowiadają ich potrzebom i oczekiwaniom.
Wierzę, że stworzenie Zielonego Budżetu dla Sosnowca byłoby krokiem w stronę bardziej zrównoważonej i przyjaznej dla mieszkańców przyszłości. Dlatego też apeluję o zaplanowanie tej propozycji oraz podjęcie działań mających na celu jej realizację.
Apeluję o to, by co roku organizować Zielony Budżet na kształt Budżetu Obywatelskiego i przeznaczyć na niego co najmniej 2 000 000 zł rocznie.
Monika Jędryczka, 27/04/2024 09:15:06